O Janezu Puharju

Vseživljenjska žeja po znanju in strast po inovacijah sta vodila slovenskega duhovnika z imenom Janez Puhar postal pionir na področju fotografije . Puhar, rojen leta 1814 v Kranju, je imel talent za številne predmete v šoli vendar je na koncu sledil željam svoje matere in se odločili za duhovniško življenje.

Johann Augustin Pucher (slovensko : Janez Avguštin Puhar ali Ivan Pucher 26. avgust 1814 – 7. avgust 1864) je bil slovenski duhovnik, znanstvenik, fotograf, umetnik in pesnik, ki je izumil nenavaden postopek za fotografiranje na steklu.

Čeprav Janez puhar ni bil izumitelj fotografiranja na slike je bil Puharjev postopek edinstven. To je bila edina tehnika fotografiranja iz 19. stoletja, ki ni temeljila na dragi kemiji, ki je uporabljala halogenidno srebro, vendar je bila kljub temu dovolj občutljiva za uporabo s fotoaparatuo, pri čemer so bili časi osvetlitve primerljivi s časi, ki jih je ponujala dagerotipija in kalotipa . (Drugi ne-srebrni postopki, kot je cianotip, so bili praktični samo za izdelavo odtisov ali fotogramov na neposredni sončni svetlobi.) Sodobna testiranja Puharjevih fotografij so potrdila njihovo kemijsko nenavadno naravo.  Vendar njegov postopek ni bil nikoli komercializiran.

Življenjepis – Janez Puhar

Puhar se je rodil 26. avgusta 1814  v Kranju v vojvodini Kranjski v Avstrijskem cesarstvu (danes Slovenija ).

Puharja je kot šolarja zanimala umetnost, jeziki in naravoslovje, zlasti kemija in fizika . Želel je študirati umetnost, a je ubogal materino željo in postal katoliški duhovnik. Vendar je še naprej eksperimentiral v fotografiji, umetnosti in glasbi. Ko je Francoska akademija znanosti 19. avgusta 1839 napovedala izum dagerotipija, je Pucher hitro obvladal postopek, vendar je bil predrag, zato je razvil svoj način fotografiranja. 19. aprila 1842 je na steklu izumil fotografski postopek, ki ga je poimenoval hialotip ali v slovenščini “svetlopis”. Njegove fotografije se v njegovo čast imenujejo tudi puharotipi. Prvo poročilo o njegovem izumu je bilo objavljeno v časopisu Kranjska leta 1841.

Obiskoval je Normalschule v Kranju in gimnazijo v Ljubljani, kjer je kasneje študiral teologijo. Leta 1838 je postal župnijski pomočnik. Služil je kot kaplan v različnih krajih. Umrl je v Kranju 7. avgusta 1864. Janez Puhar se je z dagerotipijo verjetno prvič srečal leta 1839. Postopek dagerotipije je obvladal naslednje leto. Toda njegovi dagerotipi niso preživeli. Med službovanjem v Metliki je opravil prve samostojne poskuse s steklenimi ploščami. Dagerotipija (unikatna slika na posrebreni kovinski plošči) je bila zahtevna in draga fotografska tehnika. Tako je Puhar izumil cenovno ugodnejši in preprostejši način fotografiranja s pomočjo steklenih plošč, obdelanih z žveplenimi hlapi. Uradni datum Puharjevega izuma je 19. april 1842. Takrat je bil kaplan na Gorenjskem. Datum je naveden v Puharjevem pismu Avstrijski akademiji znanosti na Dunaju (Arhiv Avstrijske akademije znanosti, mapa, Puhar 18/1851). Puhar je uporabil žveplo, jod in brom, hlape, živo srebro in alkohol. Puhar je uporabil preprosto, ročno izdelano kamero, podobno kot camera obscura. Kamera je imela navadno stekleno lečo. Izpostavljenost je sprva trajala eno minuto, kasneje pa je zadostovalo petnajst sekund pri močni svetlobi. Celoten postopek je trajal od pet do osem minut.

Posebnosti Puharjevega dela so bili kemični postopki, ki vključujeo žveplove pare in suh fotografski postopek. Ker je uporabljal hlape, plošč ni bilo treba kopati. Dagerotipija je bila fotografija na neprozorni bakreni plošči, na kateri je bila zajeta zrcalna slika. Po fotografiranju in popravljanju slike je Puhar obrnil stekleno ploščo, da je dosegel naravni položaj ujetega motiva. Ohranjenih je danes znanih le šest Puharjevih fotografij, ustvarjenih z lastnim kemijskim postopkom (“puhartype” ali njegova izboljšana kasnejša različica). Večina teh je v Narodnem muzeju Slovenije. Puharjev izum je pet let pred podobnim izumom Francoza Abela Niépceja de Saint-Victorja (1805–1870), splošno priznanega izumitelja fotografije s steklenimi ploščami. Njegove fotografije so bile razstavljene na velikih razstavah v Londonu (1851), New Yorku (1852) in Parizu (1855). Leta 1852 ga je Francoska nacionalna akademija za kmetijstvo, proizvodnjo in trgovino (Académie Nationale, Agricole, Manufacturière et Commerciale) počastila s članstvom in diplomo.